Elżbieta Bansleben

adwokat

Opis.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Co łączy wszystkich pacjentów, którzy procesują się ze szpitalem?

Elzbieta Bansleben15 czerwca 2022Komentarze (0)

Na pytanie „co łączy wszystkich pacjentów, którzy procesują się ze szpitalem” zdawałoby się, jest prosta odpowiedź – każdy z nich został poszkodowany przez szpital. Ale czy każdy, którego niewłaściwie leczono, udaje się z tym problemem prosto do prawnika?

Właśnie nie.

Tym, co łączy takie osoby, oceniając z perspektywy praktyki, jest poczucie niesprawiedliwości wynikające ze złego potraktowania przez personel medyczny. Całokształt doświadczeń związanych z pobytem w szpitalu bądź procesem leczenia determinuje potrzebę szukania rekompensaty, a czasem wręcz odwetu.

Co łączy wszystkich pacjentów, którzy procesują się ze szpitalem

Nić zaufania pomiędzy pacjentem a lekarzem

Jest to o tyle ciekawe, że sprawy medyczne wydają mi się być właściwie jedyną kategorią spraw ubezpieczeniowych, w których pacjent nie kieruje się czystą potrzebą zysku według zasady „powstała szkoda, więc należy mi się kwota x”, jak to ma często miejsce np. w sprawach ubezpieczeń komunikacyjnych.

Potrzeba założenia sprawy wynika raczej z nadszarpniętego poczucia sprawiedliwości i ogromu doznanej krzywdy, zwłaszcza psychicznej.

Gdy jesteśmy chorzy, z jakiegoś powodu cierpimy fizycznie i/lub psychicznie, więc nie mamy często siły ani percepcji, aby rozsądnie kierować tym, co się dookoła nas dzieje. Zawierzamy lekarzowi, pokładamy w nim zaufanie, że właściwie poprowadzi nasze leczenie, rozpoczynając je od wnikliwego wywiadu lekarskiego.

Kredyt zaufania, z jakim pacjent udaje się do lekarza, w momencie zbierania takiego wywiadu jest szczególnie narażony na nadszarpnięcie.

Pacjent spokojnie i rzetelnie wysłuchany, zwłaszcza utwierdzony w poczuciu, że jego potrzeby i lęki zostały rozpoznane i uwzględnione w procesie leczenia, pielęgnuje w sobie poczucie bezpieczeństwa, z którym przyszedł po pomoc.

Interesującym jest, że to kolejna sytuacja społeczna, w której podstawowa ludzka potrzeba, jaką jest bycie faktycznie wysłuchanym i zrozumianym, odgrywa znaczącą rolę.

Bądź życzliwy

Jeśli pacjenta spotka lekceważenie, jeśli poczuje się jak liczba w statystyce, budzi się w nim gorycz i rosnąca obawa o przebieg procesu leczenia. Ta drobna z pozoru rzecz, wyświechtane „bądź życzliwy” (be kind), może sprawić, że sprawa medyczna w ogóle nie znajdzie swojego finału w sali sądowej.

Spotkanie człowieka z człowiekiem, tym bardziej w tak delikatnej i wrażliwej sprawie jak zdrowie, wymaga wysoko wykształconej zdolności empatii.

Przykrym, jednak niepomijalnym następstwem wieloletniej praktyki lekarskiej jest automatyzowanie się na ludzi i ich problemy, co może w konsekwencji albo zamglić u medyków umiejętność współodczuwania, albo stworzyć pozory takiej mgły. Zaburza to właściwą komunikację, na skutek której pacjent odczuwa, że został źle potraktowany.

Rzetelny wywiad z pacjentem

Co więcej, kompleksowo przeprowadzony wywiad z pacjentem zwiększa szansę na postawienie prawidłowej diagnozy, a zatem, tym bardziej, wpływa na jego ostateczną satysfakcję ze skutecznego leczenia.

Atmosfera „zaopiekowania” w połączeniu ze zrozumieniem i wysoką responsywnością na komunikowane potrzeby pacjenta stwarza niezbędne podstawy zaufania, wobec których, nawet w obliczu niepowodzenia leczenia, sumienne starania zespołu medycznego mogą zostać ostatecznie pozytywne ocenione.

Jako adwokat pacjentów miałabym więc jedną radę dla medyków. Lekarzu – słuchaj pacjenta z wielką uważnością.

Elżbieta Bansleben
adwokat

Zdjęcie pochodzi z Unsplash

***

Kogo pozwać w sprawie medycznej?

Kogo pozwać w sprawie medycznej? Specyfika spraw medycznych ma to do siebie, że zanim wniesiemy pozew przeciwko, na przykład, szpitalowi, powinniśmy zastanowić się, czy nie chcemy też pozwać ubezpieczyciela, u którego ubezpieczył się szpital.

Statystycznie łatwiej będzie uzyskać zapłatę od ubezpieczyciela niż od samego szpitala, gdyż ten pierwszy musi zapewnić szpitalowi umówioną kwotę, do wysokości której pokryje zawinione szkody… [Czytaj dalej…]

***

Przeczytaj też koniecznie:

Gra o czas – jak przyspieszyć sprawę medyczną?

Pomoc medyczna dla Twojego dziecka

Utrata szansy na leczenie

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Adwokacka Elżbieta Bansleben w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Adwokacka Elżbieta Bansleben w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: